Pytania i odpowiedzi

I. Informacje produktowe i techniczne.

Płytki rektyfikowane czy kalibrowane?

Płytki ceramiczne powstają na skutek wypalania gliny w wysokiej temperaturze. W zależności od metody wykończenia, mogą być kalibrowane lub rektyfikowane.

-

Co to jest kalibracja?

Kalibracja to odstępstwo od deklarowanego rozmiaru płytki. Fabryki oznaczają je nominalnym rozmiarem np. 60x60 cm, w następnej kolejności różnymi kalibrami oznaczają płytki, które różnią się od nominalnego rozmiaru. Dopuszczalna różnica w ramach jednego kalibru jest uzależniona od rozmiaru płytki. W większości przypadków wynosi do 0,5% długości boku. Kalibracja, jeżeli jest oznaczona, musi być umieszczona na kartonowym opakowaniu płytek. Kalibrowane płytki wymagają zatem fugowania, nie tylko ze względu na różnice w wymiarze, ale również dlatego, że brzegi kalibrowanych płytek są lekko zaokrąglone. Z takich płytek nie mamy możliwości utworzenia jednolitej powierzchni. Do tego służą płytki rektyfikowane.

Warto wiedzieć, że nawet płytki w jednym kalibrze, z jednego opakowania mogą się różnić między sobą. Dlatego to, że płytki nie są identyczne, nie jest podstawą do reklamacji zamówionego produktu. różne ich wymiary nie są wadą partii, lecz skutkiem produkcji.

-

Co to jest rektyfikacja?

Rektyfikacja jest obróbką mechaniczną polegającą na frezowaniu krawędzi płytki pod kątem prostym. Powstałe elementy układać można bez obaw o rozbieżności rozmiarowe, ponieważ w procesie rektyfikacji każda płytka uzyskuje taki sam wymiar z dokładnością do 0,2 mm. Rektyfikacji poddawane są zarówno płytki ścienne, jak i podłogowe, jednak w przypadku tych drugich jest to szczególnie ważne - dzięki rektyfikacji płytki przeznaczone do montowania na posadzkach nie muszą być grupowane na kalibry. Rektyfikacja, ma jeszcze jeden cel - nadaje płytce bardziej nowoczesny charakter i umożliwia układanie płytek z wąskimi spoinami ok. 2mm.

-

Dlaczego płytki mają różne odcienie?

W procesie wypalania nieuniknione jest powstawanie różnic barwy w porównaniu ze wzorcem. Konieczne jest zachowanie etykiety z opakowania płytek w celu ewentualnego domówienia płytek z tej samej partii (pod warunkiem dostępności u producenta). Pomimo tego, że proces produkcji ceramiki jest niezwykle złożony i skomplikowany, na każdym z jej etapów wykwalifikowana kadra oraz specjalistyczne maszyny dbają o to, aby w oparciu o reżim wyznaczony przez normy uzyskiwać jak najwyższą jakość produktu. Pamiętać należy jednak o tym, że do produkcji ceramiki są pozyskiwane z przyrody surowce naturalne, które poddawane są następnie oddziaływaniom wysokiego ciśnienia oraz temperatury. W rzeczywistości nie ma dwóch jednakowych płytek - każda z nich będzie nieznacznie różnić się od pozostałych krzywiznami, rozmiarem, czy też odcieniem. Mając na uwadze ten fakt, znacznie łatwiej zrozumieć jest specyfikę produktu ceramicznego, któremu zawsze bliżej będzie do natury, aniżeli do wytworzonych sztucznie tworzyw. Dzięki specyfice procesu produkcyjnego, każda płytka jest unikatowa.

Takie oznaczenia płytek jak numer partii produkcyjnej, kaliber i odcień podczas identyfikacji produktu na podstawie oznaczeń zawartych na opakowaniu są informacjami kluczowymi.

-

Czy płytki można układać bezspoinowo?

Uzyskanie minimalnej wielkości fugi w procesie układania płytek możliwe jest dzięki zastosowaniu płytek poddanych procesowi rektyfikacji. Nie oznacza to jednak, że można zastosować montaż całkowicie bezfugowy. Pojawienie się płytek rektyfikowanych na rynku spowodowało nazwanie ich przez użytkowników bezfugowymi - a więc takimi, do montażu których nie jest wymagane stosowanie żadnych spoin. Jako główny argument podawano idealnie równe krawędzie płytek, które połączone ze sobą dają efekt jednolitości okładziny ceramicznej na całej powierzchni. Niestety, przekonanie to - wbrew jasnym deklaracjom producentów okładzin ceramicznych - nadal pokutuje jako słuszne pośród klientów jak i niektórych wykonawców. W rzeczywistości układanie takie niesie ze sobą ogromne ryzyko uszkodzenia płytek, głównie ze względu na rozszerzalność liniową materiałów, a szczegółowiej rzecz ujmując - różnice między wartościami tego parametru dla podłoża, kleju oraz montowanych na nich elementów ceramicznych. Ujmując rzecz prościej - każda z warstw inaczej zachowuje się pod wpływem czynników zewnętrznych i zastosowanie przerw dylatacyjnych oraz spoin pozwala na zniwelowanie powstałych naprężeń. Montaż bezfugowy stwarza ogromne ryzyko uszkodzenia zamontowanych już płytek i może być traktowany jako błąd w sztuce budowlanej.  

Wdg. Ekspertów minimalna i bezpieczna szerokość spoiny dla płytek rektyfikowanych to 2mm. Przy takiej spoinie znacznie łatwiej można wymienić uszkodzoną płytkę, skuwając ją bez obawy o naruszenie płytki sąsiedniej. Do montażu należy stosować elastyczne zaprawy klejowe i elastyczne zaprawy spoinowe, posiadające zdolność do odkształcania się pod wpływem naprężeń.

-

Ile waży metr kwadratowy płytki?

W zależności od grubości płytki należy przyjąć:

- ok. 20kg - 8mm
- ok. 23kg - 10mm
- ok. 48kg - 20mm

-

Ile procent zapasu płytek należy przyjąć do zamówienia?

Standardowo przyjmujemy 10% zapasu okładziny.

-

Jaką ilość fugi założyć do zamówionych płytek?

Zużycie fugi jest uzależnione od wielkości, grubości płytki jak również zastosowania szerokości fugi. Należy przyjąć 1 opakowanie (5kg) fugi mineralnej na 12-15m2 płytek w formacie 60x60. W przypadku wyliczenia zużycia fugi do innego formatu płytki można posiłkować się wzorem z: http://bit.ly/2v2w1hZ.

-

Jaką ilość kleju założyć do zamówionych płytek?

Standardowo przyjmujemy 1 opakowanie 25kg na ilość 4-5m2 okładziny.

II. Płatności, zamówienia, zwroty i reklamacje.

Jak długo trwa realizacja zamówienia?

Jeśli wybranego towaru nie posiadamy na stanie magazynowym, wówczas realizacja zamówienia płytek niemieckich zajmuje 1-2 tygodni, włoskich od 2-3 tygodni. W przypadku płytek hiszpańskich 3-4 tygodnie. Ww terminy realizacji zakładają warunek dostępności towaru w fabryce. Ostatecznego potwierdzenia terminu realizacji dokonuje sprzedawca opiekujący się zamówieniem.

-

Ile mamy czasu na odbiór towaru?

Zakupiony towar należy odebrać w terminie 14 dni od daty zakupu. Po tym terminie może zostać doliczony koszt składowania w wysokości 0.5% wartości faktury za każdy dzień.

-

Czy mam możliwość zwrotu towaru?

Każde zgłoszenie chęci zwrotu towaru, zakupionego w salonie sprzedaży Terrano jest rozpatrywane indywidualnie. Decyzja uwarunkowana jest kilkoma czynnikami, min.:
- towar nie został sprowadzony na indywidualne zamówienie;
- towar pozostaje w stałej ofercie sprzedaży ze stanu magazynowego;
- oraz innych w porozumieniu kierownik salonu/kierownik magazynu.
Zwrot środków pieniężnych następuje wyłącznie gotówkowo.

-

W jaki sposób mogę reklamować produkt?

W przypadku reklamacji prosimy o kontakt bezpośrednio z salonem sprzedaży.

-

Jakie formy płatności istnieją w naszym sklepie?

Dostępne formy płatności w salonie Terrano to gotówka i karta płatnicza.

-

Czy mogę otrzymać duplikat faktury?

Tak. Możliwe jest otrzymanie duplikatu faktury.

-

Czy ceny w Waszym salonie są cenami netto czy brutto?

Wszystkie ceny w naszym salonie są cenami brutto.

-

Czy posiadacie towar od ręki?

Tak. Posiadamy duże stany magazynowe, towar dostępny od ręki oznaczony jest czerwoną kropką w naszym salonie.

-

Czy można kupować płytki na sztuki?

Istnieje taka możliwość, pod warunkiem, że jest to towar dostępny na stanie magazynowym Terrano.

-

Czy jeśli mi zabraknie płytek to mam pewność, że dokupię w tym samym odcieniu?

Niestety nie ma takiej pewności, ze względu na różne partie produkcyjne. Zachowanie etykiety z opakowania płytek zwiększa szanse na zakup tej samej partii, ale nie jest gwarancją. Więcej informacji na temat odcieni płytek znajdziecie Państwo w "Informacjach produktowych i technicznych".

-

Czy posiadacie outlet?

Tak. Outlet dostępny jest na drugim poziomie naszego salonu przy ul. Obornickiej 337 w Poznaniu.

-

Czy firma Terrano oferuje własny transport?

Nie posiadamy własnego transportu, jednakże współpracujemy z zewnętrznymi firmami transportowymi. Możemy umówić dla Państwa odpłatny transport zewnętrzny. Możliwa jest  również wysyłka towaru za pomocą firmy spedycyjnej. Tabela opłat dostępna tu: https://terrano.pl/sklep/koszty-dostawy

-

Czy można u Was w salonie zrobić projekt łazienki?

Współpracujemy z wieloma architektami, z którymi spotkać się można w naszym salonie sprzedaży przy ul. Obornickiej 337 w Poznaniu. Harmonogram dyżurów wszystkich architektów znajduje się w naszej "strefie architekta" w salonie Terrano w Poznaniu. 

Nie znalazłeś odpowiedzi?

Skontaktuj się z nami, jeśli nie znalazłeś tutaj odpowiedzi na Twoje pytanie. Nasz zespół pomoże rozwiązać Twój problem najszybciej jak to będzie możliwe.